Hur göra visning av avlidna till ett fint minne?

På vår avdelning dör folk, japp, så trist är det. Men det är naturens gång att man såsmåningom dör och då har vi de anhöriga där som sörjer och ska ta farväl av sin kära make/maka, mamma, pappa eller vad det kan vara. Hur kan vi då göra för att detta ska bli ett fint minne för dem? Den avlidna tvättas förstås, vi plockar undan i rummet, lägger fram en duk och lägger ett vitt lakan upp till hakan på den avlidna, med en blomma på bröstet. En bibel på bordet.
Efter diskussioner med en bekant som också funderar över detta, samtal med diakon och präst och arbetskamrater så tror jag att vi ska försöka hitta ett täcke i neutralt mönster, helst sytt av någon i min församling att lägga ovanpå lakanet. Sedan tror jag på en cdspelare med lite fin, klassisk musik och batteridrivna ljus. Detta sker i en vanlig patientsal så det går ju inte att göra om hur som helst.

Fler ideer mottages med tacksamhet!

Kommentarer
Postat av: Maria

Varför är det givet att en bibel ska ligga framme?

2011-03-31 @ 21:49:10
Postat av: Syster Frida

Vilket fint initiativ! Det svåra med ett täcke, eller annan fin filt, är ju att den måste kunna tvättas på sjukhuset. Iallafall var det så när frågan var uppe hos oss förr. Och där föll det eftersom avd inte har tvättmaskin. Men om du hittar ett täcke som är tvättbar i hög temperatur så är det ju kanon!



Jag återkommer när jag funderat mer! Täcket och tväll var det första jag kom att tänka på! Ha en fin dag!

2011-04-01 @ 06:01:32
URL: http://fridasyster.blogspot.com/
Postat av: Upperhand

Syster Frida: Oh, just det, tvätt, det har jag inte tänkt på! Men tvättmaskin har vi iallafall! Klart det måste kunna tvättas!

Maria: Vi kommer att få Koranen också, och nej, det är inte alls givet att bibeln ska ligga framme, och det gör den inte alltid heller, speciellt inte om vi kan anta/ vet att personen inte vill det. Sen har vi funderat på ett häfte med fina dikter eller så.

2011-04-01 @ 07:20:37
URL: http://upperhand.blogg.se/
Postat av: kollega ;)

min erfarenhet från palliativa sidan är att anhöriga är så i chock eller avskärmade när de säger hejdå till sina anhöriga att de inte ser detaljer i rummet. de kan oftast inte ta in mer än att deras anhöriga försvunnit fast kroppen är kvar. alltså räcker det gott och väl (och det uppskattas) med "bara" en fin duk, en blomma och/eller ljus och rent och snyggt på rummet. vi brukar lägga någon av våra filtar ovanpå lakanet så att det inte ser så sjukhusaktigt ut. inte så kul med berendsenloggan på de gula och blå filtarna heller så de går fetbort. Kom på studiebesök hos oss!! nu när du är palliativt ombud och allt passar det väl ypperligt!!!

2011-04-16 @ 22:28:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0