Omvårdnad, vad ska prioriteras?

Läser inlägg på andra bloggar, bland annat på sjuksköterska.nu, där någon säger att hon satt ner foten och tar sina raster oavsett, säger åt läkaren att ronden får vänta, och skjuter på medicintider för att hinna sitta på sängkanten hos patienten. Vad ingår då i en bra omvårdnad? Jag kan nog känna att det är viktigt att dagens arbete flyter på, att man delar sina mediciner på skapligt rätt tid, att man behandlar patienten medicinskt, men under tiden försöker få till det andra, de delar som fattas, själ och ande då om man tänker vårdvetenskapligt. Jag skulle nog som patient bli ledsen om sköterskan satt på sängkanten och pratade istället för att ge mig den medicin jag behöver för att bli frisk och gå hem. Men samtidigt vill jag ju ha stöd och svar på mina frågor. Det ena behöver inte utesluta inte det andra, men man kanske inte hinner prata med alla 14 patienterna ordentligt under ett hektiskt kvällspass...
Om jag struntar i att göra de uppgifter som måste hinnas med så sitter ju sköterskan som kommer efter mig i en taskig sits redan från start. Ok, man hinner inte allt, men det är ju bara att gilla läget och huga i när man är på jobbet, och sedan kämpa för bättre arbetsmiljö samtidigt, genom att ta upp diskussionen, berätta om när patientsäkerheten äventyras, skriva synergier så att allt som händer finns på papper.
Tja, jag kanske inte är den bästa vårdvetenskapliga syrran då jag nog är lite väl medicinskt inriktad, men patienterna brukar säga att jag upplevs som trygg och det är väl bra cred, tycker jag :)

Kommentarer
Postat av: whitelady7/Eva

Hej :-)

Precis det där är det jag beundrar hos er systrar som jobbar på avdelning...14!!! patienter på en gång, jag skulle få snurren direkt :-) Därför gillar jag uppis, framför allt på natten, en i taget, möjligen 2, en doktor att hålla reda på, inte full huggning runt omkring... Jag gör mitt, och ingen djäkel kan stressa fram något från mig, även om väl vissa försöker ibland :-) Dagtid är annorlunda hos oss, då är det ibland fullt hysteriskt, men jag jobbar bara natt så jag kommer undan det mesta. Bara sista tjurrusningen från operation innan 22.00, men sen lugnar det sig oftast.

2011-12-12 @ 02:50:19
URL: http://whitelady77.wordpress.com
Postat av: Åsa

Vi har inne- och utepass på vår avdelning och när vi är inne har vi det medicinska ansvaret och rondar och gör rondarbete...då fokuserar jag utan att ha dåligt samvete mest på det medicinska! Sen har vi utepassen också då vi är ute med uskorna i omvårdnaden och då släpper jag allt medicinskt ansvar och kan då göra det där lilla extra för patienterna jag inte hinner när jag är ansvarig! Jag tycker det är bra!!



Ha en bra dag! :)

2011-12-12 @ 05:43:49
URL: http://www.legitimerad.blogspot.com
Postat av: Upperhand

Hej Eva :)Jag kan ju då berätta att nattsyrran har 20 patienter själv hos oss, ihop med en uska...hu. Man lär sig prioritera och lägga upp sitt arbete på ett bra sätt iallfall, haha.

Åsa: Vi går också som inne eller utesyrra precis som ni gör, men jag vet inte om jag tycker att jag hinner göra så mycket mer än omvårdnad då, fortfarande är det svårt att hinna med det där att sitta på sängkanten och sköta om själen...

2011-12-12 @ 16:33:35
URL: http://upperhand.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! det var jag som skrev inlägget på sjuksköterska.nu - och har förgäves försökt förtydliga hur jag menar. Tyvärr kan jag inte göra inlägg av ngn konstig anledning. NU har jag hittat din blogg och kan förklara lite bättre hur jag menar...



Sitta ner hos patienten: nej jag menar inte kallprat en kvart eller så. Däremot så passar jag på när jag tex ska ge ab. Då måste jag iaf vara hos pat i 3-5 min - då har jag mitt fokus på den patienten. Ofta hinner jag både prata medicin OCH väder. Och framför allt är jag hos patienten i huvudet också, inte lätt men det är målet. Likadant när jag kommer med en överfylld medicinkopp, jag sätter mig ner och visar vad som är vad. Oftast behöver pat iaf hjälp att trycka ut dem för att ska slippa slösa 5 min att leta i sängen/hämta ny tablett. Sätta nål - jepp, likadant där. Om ngn kollega vill bryta för att jag ska ta telsamtal så säger jag i princip alltid nej, ta nr så ringer jag upp (ja, det finns undantag men de är få). Allt annat är grovt respektlöst mot patienten jag håller på med.

Så det jag menar med att sitta ner med pat, handlar framför allt om att fånga ögonblicken. DE FINNS!!



Skjuta på ronden: handlar inte om att ta den efter lunch... Då blir allt fel! Däremot har dr i princip alltid ngt annat att göra - på min avd allt mellan 3 och 7 utskrivningar... Dvs dr fixar en utskrivning, jag dricker kaffe & tar en macka OCH (viktigast) går igenom vad som jag har att komma med till rond. Väl på ronden så har jag fått slappna av några minuter och är förberedd så att ronden går snabbt & effektivt.



Skjuta på medicintider: jepp, kan säkert vara sen iaf 30 min med ab etc helt uträknat. För då har jag hunnit med ett antal måsten innan. Då har jag nämligen tid att sitta 6-7 min istållet för 3 min.Inget större problem eller hur? BT lm etc brukar dyka upp efter ronden, det brukar så pass ofta göras ändringar av dosen iaf. Smärtis är däremot högprioriterat - och att bedömma korrekt dos. Det får ta tid. Diabetes- & illamåendetabletter kommer också förhållandevis fort.



Ta raster/dricka/egna toabesök: får jag enligt lag göra så det gör jag. Hur bra funkar jag när jag är hungrig/törstig/kissnödig? Men alla dagar funkar det inte att ta rast, då handlar det om att gilla läget. Däremot MÅSTE man ta sig tid att dricka, oftast blir det ett glas blåbärssoppa vid datorn. Då är jag dock nog med att skriva upp så det blir övertid!



Sen hinner jag inte det här ALLA pass, självklart inte. Men jag har upptäckt att jag får mer gjort och med framför allt bättre kvalitet. Visst lämnar jag saker, men framför allt brukar jag lämna ett gäng förhållandevis glada patienter efter mig.



Däremot vet jag inte om jag klarar det med 14 (hu så många) patienter. Hos oss (thoraxkirurg) har vi oftast från 5-6 (dag), 6-8 (kväll) och 8-10 (natt) patienter. Det låter lite, men jag lovar... Vi har att göra iaf.

2011-12-12 @ 23:26:01
Postat av: Upperhand

Hej Maria! Det låter som att du tänker precis som mig, nu när jag läser vad du skriver här! Det är ju jättebra att göra som du skriver, att vara här och nu hos patienten och stänga ute det andra! Det är något jag ska tänka mer på faktiskt, tack!

Jag har bara 6-8 patienter på dagarna på vardagar, så det är inte så illa som på kvällarna, men då har man ju både sittrond och sängkantsrond och sånt där så tiden går ändå :) Jag har ju inte heller en massa edor och sånt elände, utan har jag några dropp alls brukar det vara nåt ringer eller nåt ab.

2011-12-13 @ 05:53:59
URL: http://upperhand.blogg.se/
Postat av: Maria

Gör det! Sen jag började så har jag dels fått sååå mkt positiv feedback från pat & anhöriga dels (och faktiskt viktigast för mig) en större arbetstillfredsställelse.



Tycker iaf att 14 pat låter brutalt. Pumpar och annat skräp kan man ofta ignorera så länge som patienten mår bra, men att ha 14 pat ÄR tufft - been there done that. Mitt största gissel är hjärtövervakningen som ständigt larmar - och den varken kan eller får jag ignorera. Det näst största gisslet dvs telefon brukar jag lägga i ficka på närmsta usk...

Vi arbetar stenhårt på att få ner antalet pat ytterligare framför allt på kvällar o helger - eftersom de är precis lika sjuka då. Vårt starkaste argument är att större ssk-täthet skulle medföra kortare vårdtider=större inkomster för kliniken. Fick faktiskt delvis igenom det nyligen då två platser stängdes...

2011-12-13 @ 09:01:31
Postat av: Upperhand

Maria: Jo, det spars på vårt sjukhus med, med stängda platser osv, men inte på vår avdelning, vilket innebär att vi hade 5 överbeläggningar igår :/ Hipp hipp hurra, eller nåt!

2011-12-13 @ 17:51:06
URL: http://upperhand.blogg.se/
Postat av: Åsa

TACK! Jag är superglad förstås!!



2011-12-13 @ 19:20:03
URL: http://www.legitimerad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0