Vad det innebär för mig att vara sjuksköterska

Inspirerad av sjuks.nu började jag fundera på vad sjuksköterskeyrket betyder för mig, vilka tankar jag får när jag hör ordet sjuksköterska.

Ansvar
Ansvar
Ansvar
Kunskap
Spindeln i nätet
Frustration
Göra gott
Administration
Läkemedelsansvar
Omvårdnad
Rädsla att göra fel
Magkänsla
Arbetskamrater


Det som jag alltid först tänker när jag hör tankar om hirearki och undervärderade sjuksköterskor är VEM ÄR DET SOM VÅRDAR PATIENTERNA, egentligen!!!! Jo, det är vi sjuksköterskor! När jag rondar med läkaren på morgonen så frågar h*n MIG hur patienten mår, hur mycket den har kissat, om den har kateter, vilket blodtryck den har, hur mycket den druckit, hur effekterna av läkemedlen uppfattas. Sen träffar h*n patienten i MAX 5 minuter! Resten av dagen är det jag som ser till att doktorns ordinationer utförs, förutom det som jag själv anser behövs i omvårdnaden. Jag pratar med anhöriga, hemvård, biståndshandläggare, diabetessköterskor, skickar patienten på undersökningar, tar prover, håller koll på och registrerar provsvar, kontaktar doktor om något är avvikande, läser undersökningssvar, kontaktar doktorn om något är avvikande osv osv osv... Ibland känns det som att jag borde och måste ha en läkarutbildning för att kunna utföra mitt arbete på ett säkert sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0